We proberen te achterhalen wat onze pipowagen al allemaal heeft meegemaakt en zijn druk opzoek naar informatie. Als weer nieuwe informatie gevonden hebben, zal dat hier worden gepubliceerd.

1985 (Bouw)

Vooralsnog weten we door het typeplaatje op de carrosserie dat de wagen gebouwd is door Wagenbouw Rotterdam in 1985.

Verdere informatie ontbreekt nog, maar daar zijn we dus naar opzoek.

2017 (Bergen (NH))

In 2017 is de wagen gekocht door de eigenaren van een beeldentuin in Bergen (NH). De wagen was toen in een zeer slechte staat en is met heel veel liefde opgeknapt. Bijna de hele opbouw is vervangen, op het dak na. Dit om de karakteristieke schrootjes op het plafond te behouden.

Het idee was om de pipowagen toen al om te bouwen tot logeerwagen of Bed and Breakfast zodat gasten konden genieten van de prachtige (beelden)tuin vlakbij het strand.
De gemeente Bergen ging jammerlijk niet akkoord met het plan om 1 of meerdere logeerverblijven te plaatsen omdat het gebied deel uitmaakte van een beschermt natuurgebied.

De wagen heeft vervolgens dienst gedaan als atelier en winkeltje voor en van de beeldentuin.

September 2019 (Aankoop door ons)

Halverwege 2019 besloten de eigenaren van de beeldentuin in Bergen (NH) te stoppen. Alle prachtige beelden werden verkocht en ook de pipowagen werd in de verkoop gezet.
In september 2019 hebben wij de pipowagen gekocht, met de afspraak dat we hem nog even op het originele terrein mochten laten staan. Het vervoer moest nog geregeld worden en ook moest onze tuin nog “pipowagen-klaar” gemaakt worden.

November 2019 (Vervoer Bergen – Medemblik)

In november was onze tuin klaar voor de pipowagen. De plaatst waar de pipowagen zou komen te staan was bestraat en diverse hekjes verwijderd.

We hadden een loonwerker met trekker en platte kar bereidt gevonden om de pipowagen van Bergen naar Medemblik te vervoeren. Een rit van ongeveer 40 km.
Het opladen ging zeer voorspoedig en ook de rit verliep prima. Zij het niet dat het geheel iets hoger was dan de 4,10 m van het viaduct bij Heerhugowaard. Maar na de verwijdering van het ontluchtingskapje op dak paste het precies.
Na ongeveer een uur stond de pipowagen op ons pad. Te wachten op de volgende stap. Door de tuin naar haar definitieve plek.

November 2019 (Plaatsen pipowagen)

Het plaatsen van de pipowagen bleek nog een flinke onderneming. Een kennis van ons met een klein kraantje hielp ons.
Omdat de pipowagen en het kraantje aardig zwaar waren en we het gras een beetje intact wilde houden werden diverse rijplaten neergelegd en werd gestart met het manoeuvreren. Vooraf werden door verschillende mensen inschattingen gemaakt hoelang het zou duren. Die liepen uiteen van 2 uurtjes tot 2 dagen…..

Al snel bleek dat de draaicirkel van de pipowagen in combinatie met de kraan best groot was en er dus ook nog flink gesnoeid moest worden in de heggen. Ook moest er vlak langs de veranda gestuurd worden en uiteindelijk achteruit ingeparkeerd worden op de definitieve plek. Door vakkundig stuurmanschap van onze kraandriver lukt het om na 8 uur de pipowagen op haar plaats te hebben. En daar stond ze dan. Trots op een prachtige nieuwe plek.

December 2019 (verbouwing tot logeerwagen)

In december 2019 begonnen we in onze vrije tijd met de verbouwing van de pipowagen. Doel was om het van winkeltje/atelier te transformeren naar logeerwagen. Vooraf hadden we al plannen gemaakt over hoe de wagen er uit zou kunnen komen te zien, maar die plannen wijzigde een aantal keer gedurende de verbouwing.

In eerste instantie wilden we een klein toilet en douche ín de pipowagen maken, maar we stuiten daarbij op verschillende praktische problemen. De wagen zou wel heel klein worden en er moest water en een afvoer naar de pipowagen aangelegd worden. Niet onmogelijk maar redelijk onpraktisch.